PROJEKT
O NAS
TU ZACZNIJ
KLIMAT
POLITYKA MŁODZIEŻOWA
WOLONTARIAT
DEBATY
KULTURA
EDUKACJA
FILMY
PARTNERZY I PATRONI

#wZMIANKA: Sejm Dzieci i Młodzieży

Posłowie Sejmu Dzieci i Młodzieży są wybierani przez specjalny zespół funkcjonujący przy Kancelarii Sejmu na podstawie sprawozdań z wykonanego zadania rekrutacyjnego. W roku, w którym ja aplikowałem zadaniem rekrutacyjnym było przeprowadzenie „kampanii wyborczej” posłowi na Sejm Ustawodawczy (1919-1922). Było to swego rodzaju upamiętnienie setnej rocznicy Odzyskania Niepodległości. Dodatkowym wyzwaniem było polecenie, aby kampanię przeprowadzić w ówczesnych warunkach, czyli nie korzystając z Internetu. Projekt realizowałem w Myślenicach i częściowo Jaworniku, czyli w moich rodzinnych stronach. Stąd pochodził również bohater projektu - poseł Andrzej Średniawski.

Picture 1

Realizując projekt przeprowadziłem sondę uliczną sprawdzającą poziom wiedzy myśleniczan o Andrzeju Średniawskim, napisałem artykuły do lokalnych gazet przybliżające ludziom postać posła, zorganizowałem Grę Miejską - innowację edukacyjną szlakiem miejsc związanych z bohaterem projektu i projekcję filmu „Andrzej Średniawski- człowiek stąd”, a finałem wszystkich działań była debata wyborcza posła na Sejm z Myślenic Jarosława Szlachetki (obecnie burmistrza tego miasta) z Andrzejem Średniawskim, niejako jego poprzednikiem, w którego rolę wcielił się mój projektowy współpracownik. Debata miała wykazać różnice i podobieństwa między sytuacją w Polsce oraz w Myślenicach obecnie i sto lat temu.

Zazwyczaj obrady SDiM odbywają się w Dzień Dziecka, natomiast my- posłowie XXIV sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży ze względu na protest opiekunów osób niepełnosprawnych w budynku Sejmu musieliśmy czekać do września. Same obrady SDiM trwają około 5 godzin i toczą się na Sali Plenarnej. Na początku głos zabiera Marszałek Sejmu, minister edukacji czy Przewodniczący Rady Dzieci i Młodzieży. Następnie jest czas na pytania do ministra edukacji, dyskusję nad projektem uchwały Sejmu DiM (przygotowanym już w maju przez komisję, w której skład wchodzą najlepsze zespoły z całej Polski) oraz głosowanie poprawek i samej uchwały. Dodatkowymi atrakcjami było zwiedzanie miejsc związanych z historią polskiego parlamentaryzmu, obiad w Restauracji Sejmowej i oczywiście integracja aktywistów z całej Polski.

Picture 2

Osobiście uważam, że bardziej rozwijające było zadanie rekrutacyjne niż same obrady. Nawiązałem podczas jego realizacji liczne znajomości w ważnymi osobistościami z mojego regionu, co niewątpliwie jest przydatne dla młodego aktywisty. Zdobyłem również wiele umiejętności oraz wiedzę, którą później wykorzystałem na Olimpiadzie Historycznej. To, czy będą miały one wpływ na rzeczywistość zależy od dobrej woli decydentów. Ja w nią wierzę, o czym świadczy złożenie przeze mnie poprawki do uchwały, która była odpowiedzią na działania świętokrzyskiego kuratora oświaty zabraniającego organizowania spotkań z posłami w ramach lekcji WoSu.

Początkujący aktywiści i aktywistki? Mam dla nich dwie wskazówki. Po pierwsze, nie wszystko, co robicie musi być perfekcyjnie przygotowane, lepiej zrobić więcej mniej idealnych akcji niż jedną doskonałą, po której stracicie ochotę na dalsze działania; po drugie, wszystkie znajomości, które zawieracie podczas waszej działalności to ogromny potencjał, który kiedyś przyjdzie Wam wykorzystać - pamiętajcie więc, by je doceniać!


Opracował: Szymon Wincenciak