PROJEKT
O NAS
TU ZACZNIJ
KLIMAT
POLITYKA MŁODZIEŻOWA
WOLONTARIAT
DEBATY
KULTURA
EDUKACJA
FILMY
PARTNERZY I PATRONI

Poznań Science Slam: Zmiana narracji wokół nauki i innowacji


Kto tworzy Poznań Science Slam?

Jan Bartkowiak: Poznań Science Slam tworzą pełni energii i pomysłów młodzi naukowcy oraz innowatorzy. Jesteśmy uczniami II i VIII Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu, projekt realizujemy we współpracy z rozpoznawalnymi postaciami oraz organizacjami ze świata nauki.

Co kryje się za słowami Poznań Science Slam? Skąd pomysł na projekt realizujący idee edukacji pozaformalnej i jakie cele chcecie zrealizować?

JB: Science Slam to, spopularyzowany głównie w krajach anglojęzycznych, format naukowego przemówienia, w którym mówcy prezentują wyniki własnych badań przed grupą ekspertów. Mają oni 10 minut na przedstawienie swoich eksperymentów, wniosków oraz doświadczeń, w możliwie najbardziej atrakcyjny dla publiki sposób. Science Slam zawiera również element rywalizacji - uczestnicy walczą o nagrody przedmiotowe, staże, a także prestiż.

Ze względu na wyraźne braki w polskiej edukacji, a także niedobór inicjatyw wspierających młodych naukowców, którego doświadczyliśmy na własnej skórze, zdecydowaliśmy się na stworzenie młodym, aspirującym naukowcom, zupełnie nowych możliwości. Założyliśmy projekt umożliwiający im zaprezentowanie swoich odkryć, a także łączący ich z podobnymi do nich, również zainteresowanymi nauką, osobami. Równocześnie chcieliśmy pokazać apatycznie nastawionym do nauki rówieśnikom, że może być ona interesująca, nieszablonowa oraz pozasystemowa. Łącząc oba z naszych głównych celów, format Science Slama okazał się idealnym rozwiązaniem - stąd nasza decyzja o zbudowaniu projektu wokół niego. Mamy nadzieję, że nasze działania przyczynią się do rozwoju kluczowych kompetencji u naukowców, zmiany narracji wokół nauki i innowacji, a także aktywizacji zdolnej młodzieży polskiej. Skoro już o niej mowa, liczymy na to, że nasza działalność ułatwi jej nawiązywanie wartościowych znajomości oraz tworzenie sieci kontaktów, a także (w bliższej i dalszej przyszłości) doprowadzi do tworzenia się nowych projektów naukowych.

Pomagamy w rozwijaniu kompetencji niezmiernie istotnych w rozwoju współczesnej kariery naukowej, piszecie. Jakie to kompetencje?

JB: Kompetencje, o których mówimy, i których niestety wciąż brakuje naukowcom, to znajomość technik retorycznych, umiejętność dobrego zaprezentowania się, a także elastyczność - w tym kontekście zdolność dostosowania przekazu do odbiorcy. Format Science Slam, w ramach którego skomplikowane treści prezentowane są w prosty sposób, sprawia, że naukowcy muszą skupić się nie tylko na merytorycznej, ale i retorycznej stronie przekazu, jeśli chcą rywalizować o najwyższe lokaty w konkursie. Mimo że wybrany przez nas format może być skokiem na głęboką wodę dla sporej części naukowców, uważamy, że właśnie taki skok jest konieczny dla rozwoju karier zdecydowanej większości z nich.

Do kogo kierowany jest Poznań Science Slam?

JB: Poznań Science Slam skierowany jest do licealistów i studentów zainteresowanych nauką - zarówno jako badacze, jak i obserwatorzy. Celujemy w inspirację i edukację nie tylko tych, którzy już teraz aktywnie działają w nauce, ale i tych, którym dajemy okazję ją poznać i pokochać (być może na nowo)!