PROJEKT
O NAS
TU ZACZNIJ
KLIMAT
POLITYKA MŁODZIEŻOWA
WOLONTARIAT
DEBATY
KULTURA
EDUKACJA
FILMY
PARTNERZY I PATRONI

Najedzeni: Czasami może się wydawać, że za wyrzucanie żywności odpowiadają głównie markety, restauracje, czy hotele. My też tak myśleliśmy


Jesteśmy zespołem krakowskich licealistów tworzących projekt Najedzeni. Ma on na celu zwrócenie uwagi na problem marnowania żywności. Polska zajmuje niechlubne trzecie miejsce pod tym względem w Europie, a mimo to temat ten zdaje się być pomijany na rzecz innych problemów społecznych. Marnowanie żywności niesie za sobą konsekwencje na wielu płaszczyznach: ekonomicznej, społecznej, moralnej, a w końcu ekologicznej. ,,Ze wszystkich sposobów na niszczenie środowiska – wyrzucanie jedzenia chyba jest tym najgłupszym. W końcu, dlaczego pyszne i świeże jedzenie musi wylądować w koszu?”- te słowa padły z ust Kuby Walaska, Country Managera Too Good To Go w Polsce na jednej z konferencji i my w stu procentach się z nim zgadzamy. Czasami może się wydawać, że za wyrzucanie żywności odpowiadają głównie markety, restauracje, czy hotele. My też tak myśleliśmy, jednak prawda jest taka, że 53% marnowanej żywności wyrzucane jest w gospodarstwach domowych. Dlatego postanowiliśmy, że nasz projekt będzie kampanią społeczną, która nagłośni ten problem. Zdecydowaliśmy się prowadzić ją głównie w internecie, aby trafiać do ludzi młodych.

Prowadzimy bloga, na którym staramy się dać naszym odbiorcom szeroki obraz poruszanego tematu. Znajdziecie tam artykuły przedstawiające problem i jego konsekwencje z różnych stron; liczne sposoby na jego zmniejszanie, które możemy wykorzystać w życiu codziennym; przepisy less waste i wiele, wiele innych. Ważne dla nas jest także promowanie organizacji, które już na tym polu działają, ponieważ ich praca ma nieoceniony wpływ na zwalczanie marnowania w naszym kraju. Nasz projekt został objęty patronatem Banku Żywności w Krakowie, dzięki czemu mamy zaszczyt korzystania z ich wsparcia merytorycznego oraz możliwość angażowania się w liczne przedsięwzięcia organizowane przez Banki.

Prężnie działamy również na social mediach, szczególnie Instagramie, gdzie współpracujemy z osobami prowadzącymi profile w tematyce gotowania i zdrowego odżywiania. W ramach naszego projektu przygotowują one przepisy z wykorzystaniem produktów na skraju terminu przydatności. Tworzymy w ten sposób bazę przepisów less waste, które, mamy nadzieję, przydadzą się naszym odbiorcom i zainspirują ich do wykorzystywania resztek. W nasz projekt włącza się wiele ciekawych osób. Na naszym Instagramie znajdziecie przepisy zarówno amatorów, jak i profesjonalistów - dietetyków, autorów książek o tematyce zero waste, dziennikarzy, modelek... Słowem wszystkich, którym bliska jest koncepcja niemarnowania. Naszym głównym celem jest tworzenie inspiracji i zainteresowania wokół idei less waste. W Polsce działają już liczne instytucje walczące z problemem marnowania, powstają aplikacje do ratowania żywności i wiele innych, ale my chcemy zrobić krok w tył i przede wszystkim dotrzeć do ,,zwykłych ludzi’’. Sprawić, żeby osoby wokół nas stawały się świadomymi konsumentami i żebyśmy razem zrobili z marnowania problem, o którym w Polsce się mówi!