PROJEKT
O NAS
TU ZACZNIJ
KLIMAT
POLITYKA MŁODZIEŻOWA
WOLONTARIAT
DEBATY
KULTURA
EDUKACJA
PARTNERZY I PATRONI

Korzyści, które możesz czerpać z debat

Debaty swoją wyjątkowość zawdzięczają wielu zaletom, które zyskujemy poprzez naukę wygłaszania mów czy przygotowań do tez. Forma stanowi ważne narzędzie w kształceniu licznych zdolności, których nauczanie nie jest objęte edukacyjną podstawą programową. Rozwiązujemy testy - odpowiedzi ustne występują tylko sporadycznie.

Umiejętności komunikacyjne wykorzystujemy każdego dnia, przy wykonywaniu najprostszych czynności – rozmowy, negocjacji, prezentacji. Jest to nieodłączny element naszego życia jako jednostka społeczna. Przez to, że są to umiejętności, które tak często używamy, powinniśmy przyłożyć dużą wagę do tego, jak je wykorzystujemy. Już w starożytności, wielcy mówcy nazwali naukę pięknego wysławiania się – retoryką. Obecnie we współczesnym społeczeństwie tracimy umiejętności komunikacyjne, spłycając je do prostych przekazów. Szczególnie młodzież przyzwyczajona jest do wirtualnego dialogu, który diametralnie różni się od tego w prawdziwym świecie. Wiele osób nie potrafi trafnie się wysławiać. Gubimy się we własnych słowach, używamy ich błędnie czy nie umiemy słuchać innych. Nie potrafimy tworzyć dłuższych wypowiedzi i merytorycznie uzasadnić nasze stanowisko w danym temacie. Często można zauważyć zjawisko pustosłowia, czyli wypowiedzi pozbawionych treści, przepełnionych słowami, które nic nie wnoszą. Umiejętności komunikacyjne są na niskim poziomie, patrząc na ogół społeczeństwa, mimo tego, że są one niezbędne i wykorzystywane codziennie w kontaktach międzyludzkich.
Debaty oksfordzkie są narzędziem wykorzystywanym, aby poprawić poziom umiejętności komunikacyjnych wśród młodzieży.

Swoim doświadczeniem z debatami i o korzyściach, które czerpią dzięki nim, podzielili się krakowscy licealiści, moi bliscy przyjaciele. Mieli okazje reprezentować szkoły na wielu różnorodnych turniejach debatancko-retorycznych. Wszyscy swoją przygodę z debatami oksfordzkimi zaczęli dopiero od września, a już osiągają wysokie pozycje w ogólnopolskich zawodach.

Picture 1

O swoim doświadczeniu i korzyściach, które zyskał dzięki debatom opowiada Wojciech Sieradzan, reprezentant V LO na Turnieju Debat Historycznych IPN:

„Dzięki debatom przede wszystkim przestałem bać się wystąpień przed publicznością. Zacząłem rozumieć, jak ważna jest potrzeba argumentacji i zauważać, jak często wielu ludzi ucieka się do suchego „state” bez żadnego wytłumaczenia, przez co wielu z nas przyjmuje pewne prawdy nie z powodu ich racji, a z powodu autorytetu je wypowiadającego. Otworzyłem też głowę na inne poglądy i spostrzegłem, że wiele problemów jest bardziej skomplikowanych niż się wydaje. No i oczywiście nauczyłem się wypowiadać ładniej i bardziej lapidarnie”.

Sztukę argumentacji i problem publicznych dyskusji opisuje Adrianna Mazur, reprezentantka V LO na Turnieju Debat Filmowych i Turnieju Debat Ekologiczno-Klimatycznych na wydarzeniu regionalnym w Krakowie:

„Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, co dały mi debaty i za co tak właściwie je pokochałam. Debaty nauczyły mnie przede wszystkim sztuki argumentacji, która wcale nie jest tak oczywista, jak mogłoby się wydawać. Widzę błędy w dyskusjach, chociażby w debacie publicznej, wynikające np. z niezgodności definicji czy nietłumaczenia argumentów. Dopiero teraz zdałabym sobie sprawę z tego, o ile bardziej owocne dyskusje moglibyśmy jako społeczeństwo prowadzić, gdyby każdy znał przynajmniej rolę pierwszego mówcy i strukturę SExI. Ale nie tylko, umiejętne debatowanie przydaje się też w życiu codziennym, wiem jak strukturyzować swoje myśli oraz jakich luk szukać w wypowiedziach."

Picture 2

Wiele osób ciągle zmaga się z paraliżującym stresem podczas wypowiedzi i ogromną tremą. Dzieje się tak, ponieważ nie jesteśmy przygotowani do wygłaszania mów czy publicznego przemawiania. A nawet jeżeli w teorii wiemy, co nas czeka, ciężko jest to porównać z praktycznym doświadczeniem. Nowa sytuacja wywołuje w nas emocje, z którymi nie jesteśmy w stanie sobie poradzić. Potrafią one paraliżować, co negatywnie wpływa na prezentację. Debaty poprzez swoją formę uczą, jak przerodzić stres negatywny, w ten motywujący. Za każdą kolejną mową łatwiej przychodzi poradzenie sobie z tremą. Kluczem do zyskania pewności siebie jest świadomość, tego co Cię czeka. Na mojej pierwszej debacie ledwo mogłam sobie wyobrazić zaprezentowanie mowy dłużej niż trzy minuty. Teraz ze swobodą przychodzi mi dawanie pięciominutowych wystąpień, a nawet czasami ten czas nie wystarcza na przekazanie wszystkiego, co planuje powiedzieć. Wyniknęło to z systematycznej praktyki i cotygodniowym udziale w debacie. Pomimo tego, że jest to proces długotrwały, daje niezwykłą swobodę i lekkość w mówieniu. Jestem także świadoma słów, które wypowiadam, tworząc jasne i merytoryczne komunikaty.

O stresie i przezwyciężaniu jego konsekwencji mówi Dominika Bałazińska, która reprezentowała V liceum podczas Turnieju Debat Filmowych w Krakowie oraz Akademii Debaty w Lublinie:

„Mnie debaty dały dużo swobody i pewności siebie w mówieniu. Za każdym razem, kiedy wygłaszam mowy podczas debat, walczę ze stresem. Niezależnie od tego, czy moja wypowiedź jest świetna retorycznie czy też nie, każda sprawia, że coraz lepiej czuje się, gdy wygłaszam publiczne wystąpienia. A to bardzo pomaga nawet w codziennych sytuacjach, kiedy wiem, jak poradzić sobie z paraliżującym stresem!”

Picture 3

Ważnym elementem, którego uczą się debatanci podczas przygotowań do nowych tez, jest uzyskanie całościowego obrazu omawianych zagadnień i postrzegania ich z odmiennych perspektyw. Wojciech Wietrzny, reprezentant II LO na Turnieju Debat Filmowych i Turnieju Debat Ekologiczno-Klimatycznych opowiada o różnorodności tez:

„Debaty oksfordzkie to przede wszystkim świetna okazja do sprawdzenie siebie samego w roli mówcy i rozwijania swoich umiejętności oratorskich, jednak na tym nie kończą się korzyści z nich płynące. Dodatkowo, przygotowując się do debat poszerzamy swoją wiedzę o różnych zagadnieniach z zakresu: polityki, gospodarki, tendencji społecznych czy ekologii. To wszystko sprawia, że debaty oksfordzkie to świetna forma spędzania czasu i rozwijaniu swoich umiejętności, którą zdecydowanie polecam każdemu.”

O wielopłaszczyznowości zagadnień mówi Ada Mazur:

„Oprócz argumentacji, bardzo cenię w debatach możliwość spojrzenia na problemy z różnych perspektyw. Często, mimo wyrobionego zdania na dany temat, przychodzi mi bronić strony przeciwnej i też jakieś case’y trzeba znaleźć, nierzadko w międzyczasie dostrzegam dodatkowe płaszczyzny danego zagadnienia, na które wcześniej nie zwracałam uwagi. Ciekawym doświadczeniem jest przygotowanie na debaty turniejowe (np. ostatni Turniej Debat Ekologiczno-Klimatycznych), gdzie zna się tezę, ale stronę losuje się bezpośrednio przed debatą, wtedy opracowujemy zarówno linię za, jak i przeciwko. Podczas gdy na co dzień bronimy swojego zdania, tu trzeba zachować otwarty umysł i wczuć się w obie perspektywy.”

Picture 4

Koło debatanckie znaczy więcej niż jedynie naukę sztuki debatowania. To też środowisko pozytywnych, ciekawych ludzi, których zapewne nie miałabym okazji poznać w inny sposób. Właśnie ta dobra atmosfera oraz możliwość aktywnego uczestniczenia w debatach a nawet turniejach, sprawia że to koło jest tak niepowtarzalne.

„Dzięki debatom poznałam naprawdę ogrom cudownych osób. Mimo że wcześniej angażowałam się w wiele inicjatyw i z każdej wynosiłam pewne nowe znajomości, to środowisko debatanckie jest jedyne w swoim rodzaju.” - zaznacza Ada Mazur.

Wojciech Wietrzny wspomina także o ważnym aspekcie zacieśniania więzów przyjacielskich podczas rywalizacji konkursowej: „Debaty to świetna okazja do poznania nowych ludzi, nie tylko z naszej szkoły, ale również z wielu innych szkół średnich, między innymi poprzez wspólną rywalizację na turniejach”.

Korzyści, które można czerpać z debat jest wiele. Pewność w przemawianiu, swoboda mówienia, przezwyciężanie strachu przed wystąpieniami czy wspólnota debatancka to zaledwie kilka z nich. Pewne jest jedno, kiedy zostaniesz wciągnięty do świata debat, rozwiniesz się na różnych płaszczyznach. Debaty promują ciekawość światem i poszerzanie swojej wiedzy w zakresie zagadnień społecznych, ekonomicznych czy moralnych.

Oprac.: Pola Łęgowska