PROJEKT
O NAS
TU ZACZNIJ
KLIMAT
POLITYKA MŁODZIEŻOWA
WOLONTARIAT
DEBATY
KULTURA
EDUKACJA
FILMY
PARTNERZY I PATRONI

Fundacja Edukacyjna Nausika, czyli storytelling dla młodych

Czym jest i do czego służy storytelling?

Picture 2

Opowiadanie historii - bo tak dosłownie przetłumaczyć można ten angielski tytuł - to nieoderwalny element życia każdego z nas. Znamy go już od najmłodszych lat - w bajkach czy przeróżnych dobranocnych historyjkach. Z opowiadaniem mamy do czynienia w kwestiach historii mówionej źródła historycznego czy też w zwyczajnym życiu codziennym - opowiadając o swoich przeżyciach. Storytelling nie wydaje się być zatem niczym nowym, lecz to ostatnie lata wprowadziły zmiany i innowacje w podejściu do tego tematu i wykorzystaniu jego potencjału w różnych kwestiach - szczególnie życia zawodowego. Oczywiście, wprawa w tworzeniu zajmujących i inspirujących historii jest umiejętnością, która przyda się niemal w każdej dziedzinie. Zwłaszcza w kilku!

Reklama i marketing

Świat zysków niezwykle skutecznie zaadoptował sobie sztukę storytellingu. Przez długie lata różnorakich, często wręcz narzucających się kampanii reklamowych, odbiorcy stali się znacznie bardziej wymagający co do sposobu przekonania ich do zakupu danego produktu. Nie wystarcza już przykładowe hasło: “najlepsze pączki w mieście”, kiedy mieliśmy już do czynienia z kilkoma identycznymi i to na tej samej ulicy. W tej sytuacji nie wystarczy udowodnić własną jakość, ale w pewien sposób odróżnić się od konkurencji nie zapominając o dobrym wizerunku i przyjemnych skojarzeniach jakie firma ma wywoływać w świadomości klienta. Znane metody reklamy, które nie do końca w tym się spełniały, stały się już zwyczajnie nieskuteczne - skąd wyszła potrzeba na znalezienie nowej, lepszej formuły. Ta lepsza droga do podbicia konsumenckich serc, skupiła się na tym, co najbardziej do nich przemawia: na emocjach. Opowiadając o pewnym bohaterze, przedstawiając go z jak najbliższej odbiorcy strony, buduje się bliższą relację między nimi - skąd każda tragedia, jak i każdy sukces przedstawiony w skonstruowanej w ten sposób reklamie, będzie w dużym stopniu oddziaływał na odczucia samego odbiorcy. Jeśli trafnie wykorzysta się tę możliwość, można oddziaływać nie tylko na jednorazowe emocje, ale na całokształt uczuć o tworzącej reklamę firmie. Nie można zapomnieć, by przedstawiony świat był wiarygodny i pozwalał jak największemu gronu odbiorców utożsamić się z perypetiami jakich doświadcza przedstawiony w historii bohater. Wtedy to emocje będą znacznie bardziej autentyczne - a reklama osiągnie większy sukces.

Prezentacje

W przypadku każdego wystąpienia publicznego, niezwykle istotne jest skupienie na sobie uwagi widowni. Zaangażowanie odbiorcy do użycia własnej wyobraźni, zdecydowanie uatrakcyjnia prezentowaną treść, znacznie silniej zapadając w pamięć. O wiele łatwiej jest sobie przypomnieć barwne anegdoty i życiowe przykłady, nie zawsze tak codziennych koncepcji wygłaszanych przez nauczycieli, niżeli studiowanie tej samej treści w postaci zwykłych, słownych definicji z podręcznika. To dzięki własnym wyobrażeniom, a więc samemu doświadczeniu, treść staje się bardziej przystępna i zapadająca w pamięć.

Prezentacje, zwłaszcza takie dotyczące bardziej skomplikowanych zagadnień, czy to nawet związane z pracą zawodową, na pierwszy rzut oka, mogą wydawać się wyjątkowo trudne w ujęciu ich w ciekawy sposób. W takich przypadkach, storytelling może nie tylko wzbudzić większe zainteresowanie samą prezentacją, ale też przysłużyć się lepszemu zrozumieniu przedstawionego tematu. Umiejętność dzielenia się historiami znajdzie swoje zastosowanie także w sztuce prezentacji samego siebie. Ubiegając się o pracę czy przychodząc na rozmowę kwalifikacyjną, warto jest spojrzeć na swoją pozycję z nieco innej perspektywy: zamiast podążać wydeptanym już szablonem, zaprezentować się jako bohatera własnej historii, by podobnie jak innego rodzaju prezentacje, zdecydowanie silniej zapadać w pamięć - co jest szczególnie istotne, gdy chcemy wyróżnić się z tłumu.

Co musi zawierać dobra historia?

➔ Świat: Gdzie, kiedy i w jakim kontekście znajduje się bohater?

➔ Motyw: Co się dzieje, jak zachowują się i zmieniają bohaterowie?

➔ Dostowanie do widowni: Czy docelowa widownia jest w stanie odnieść się do historii?

Przykłady:


Nausika, czyli storytelling dla młodych

Jak czytamy na stronie Fundacji Edukacyjnej Nausika, powstała ona w 2018 roku i skupia się na projektowaniu i upowszechnianiu innowacyjnych metod edukacyjnych, wykorzystując narzędzia takie jak gry planszowe, larpy edukacyjne, karty storytellingowe, treningi umiejętności miękkich, gry argumentacyjne, scenariusze gier fabularnych, improwizacje teatralne oraz inscenizowane opowieści. Odpowiedzi na nasze pytania udzielił założyciel Nausiki Zbigniew Janczukowicz.

Picture 3

Kasia: Wiem, jakie cele przyświecają Fundacji Edukacyjnej Nausika i brzmią one bardzo tajemniczo, na początku chciałabym więc zapytać, czym zajmujcie się na co dzień?

Zbyszek Janczukowicz: Fundacja Edukacyjna Nausika zajmuje się projektowaniem i upowszechnianiem innowacyjnych metod edukacyjnych. Tworzymy gry planszowe, larpy edukacyjne, karty storytellingowe, gry argumentacyjne, scenariusze gier fabularnych, organizujemy treningi umiejętności miękkich, improwizacje teatralne i inscenizowane opowieści. W skrócie zajmujemy się edukacją, którą rozumiemy jako budzenie kreatywności wśród młodzieży i utrzymywane jej u dorosłych, przeciwdziałanie radykalizacji i przesądom poprzez kultywowanie krytycznego myślenia, promocję zrównoważonego rozwoju, kompetencji międzykulturowych oraz permakultury - rozumianej jako maksymalizacja ilości połączeń między minimalną ilością elementów. Naszą wizją jest społeczeństwo samowystarczalne kulturowo, oparte na pełnowartościowej edukacji łączącej pokolenia i narodowości.

Nausika często kojarzy się z larpami, dlatego możemy się skupić na tym temacie. Larp (Live Action Role Playing) jest teatralną grą fabularną, bogatą w różne rodzaje i tradycje (chamber, nordic, anglo-saxon etc.) i funkcje (np. rozrywkowa, edukacyjna, terapeutyczna, socjalizacyjna, artystyczna). Intrygująca, wielowątkowa historia, mechanika gry, luźny scenariusz, stroje i rekwizyty pozwalają graczom zanurzyć się w stworzonym świecie (np. fantastycznym, realistycznym, postapokaliptycznym) oraz podjąć postawione przed nimi wyzwania. Stworzenie odpowiednich warunków angażuje uczestników nie tylko na poziomie intelektualnym, ale i emocjonalnym, dzięki czemu proces uczenia jest bardziej efektywny. Zaproszenie uczestnika do wejścia w całkiem inny świat, pozwala mu wyzwolić się ze schematycznego myślenia oraz poszukiwać nowych, niekonwencjonalnych rozwiązań. Celem eduLARPu jest głębokie zaangażowanie uczestników w daną problematykę oraz zachęcenie do wyjścia ze strefy komfortu, co sprzyja kreatywności, przedsiębiorczości i podejmowaniu inicjatywy. Gracze, realizując swoje zadania. uczą się sztuki dyskutowania oraz negocjacji, asertywności, przywództwa, pracy w grupie, rozwiązywania konfliktów, podejmowania decyzji, rozumienia istniejących oraz tworzenia nowych systemów politycznych, radzenia sobie z problemami społecznymi.

K: Jakie możliwości oferuje Fundacja Edukacyjna Nausika w ramach realizowania swoich celów i kto stanowi ich target?

Z: Obecnie możliwości jest więcej niż czasu, żeby je wszystkie wykorzystać, dlatego ważne jest dopasowanie swoich zainteresowań do konkretnych aktywności. My realizujemy projekty lokalne i europejskie, prowadzimy szkolenia i warsztaty oraz działalność wydawniczą, wspieramy grupy nieformalne (poprzez mentoring oraz regranting), ogrody społeczne oraz inicjatywy lokalne, więc jest w czym wybierać. W większości nasze działania są nakierowane na wspieranie młodzieży, w Krakowie i Małopolsce w formie warsztatów (ostatnio edukacja obywatelska i medialna w ramach projektu Media Młodzież Małopolska), spotkań networkingowych, wymiany dobrych praktyk (AlterEDU Hub), a w całej Polsce poprzez wysyłanie na wymiany międzynarodowe, szkolenia i wolontariat w ramach Europejskiego Korpusu Solidarności.

K: W jaki sposób można zaangażować się w Waszą działalność, będąc krakowskim licealistą czy licealistką i nie posiadając dużej wiedzy o larpach?

Z: Najłatwiej znaleźć informacje na naszej stronie internetowej www.nausika.eu, na Facebooku (Fundacja Nausika) lub Instagramie (edunausika), gdzie umieszczamy aktualne oferty wymian młodzieżowych, ofert wolontariatu, lokalnych wydarzeń, warsztatów oraz oczywiście larpów, na które serdecznie zapraszamy. Nie trzeba mieć żadnego przygotowania, ponieważ larpy przeważnie są częścią wymiany młodzieżowej, na której pierwsze dni są poświęcone kompleksowemu przygotowaniu uczestników. Można również zaprosić nas do szkoły w celu prowadzenia warsztatów z edukacji obywatelskiej i medialnej (komunikacja, fake news, chamber larpy, informacje na temat możliwości rozwoju, wolontariatu etc.) czy wpaść na spotkania wymiany dobrych praktyk AlterEdu HUB, gdzie można się zapoznać m.in. z metodami Design Thinking, NVC czy Teatru Forum. Można zgłosić się z pomysłem mini-projektu społecznego (np. debata, performance, malowanie muralu), a my pomożemy w jego realizacji, również finansowo. Jeśli ktoś interesuje się tworzeniem lub doskonaleniem narzędzi edukacyjnych to zapraszamy na praktyki. Również bardzo zachęcamy do angażowania się w redakcję Małopolskiego Portalu Młodzieżowego poprzez nagrywanie podcastów, robienie reportaży i pisanie artykułów. Możliwości jest wiele, najlepiej jest się umówić na herbatkę, porozmawiać i znaleźć taką aktywność, która będzie źródłem inspiracji oraz inkubatorem do rozwijania własnych pomysłów i pasji.

K: Dziękuję bardzo za rozmowę!

Opracowały: Gabriela Rożnawska, Katarzyna Kubik