PROJEKT
O NAS
TU ZACZNIJ
KLIMAT
POLITYKA MŁODZIEŻOWA
WOLONTARIAT
DEBATY
KULTURA
EDUKACJA
FILMY
PARTNERZY I PATRONI

Debaty online, czyli dyskusje ponad domową kwarantanną

Sytuacja, w której obecnie znajduje się nasze społeczeństwo, jest wyjątkowa. Wielu z nas przeniosło szkołę, grono znajomych i inne obowiązki między cztery ściany pokoju. Ciężko już nawet mówić o wychodzeniu z domu samemu. Tak więc zostaliśmy my i czas wolny, który musimy jakoś spożytkować. Podejrzewam, że w tym momencie większość licealistów obejrzała już wiele serialów i filmów z Netflix’a, rozegrało wszystkie gry planszowe z szafki czy zmierzyło swoje umiejętności kucharskie. Warto wykorzystać ten czas produktywnie, rozwijając samego siebie. Oprócz odpoczywania i zapewniania sobie rozrywki, możemy skupić się na zajęciach, na które nigdy nie mieliśmy czasu.
Nieodłącznym elementem domowej kwarantanny są także zajęcia online. Zapewne już wielu z nas ma za sobą wirtualne lekcje. Przenoszenie nauki i zadań na tryb zdalny oznacza nie tylko zmianę nawyków i zapoznanie się z szeroką gamą narzędzi, ale także obowiązek intensywnej nauki umiejętności komunikacji w cyfrowym środowisku.

Picture 1

Z pomocą przychodzi nam „Polska Debatuje”, fundacja edukacyjna, mająca na celu rozwój polskiej społeczności debatanckiej. Na potrzeby obecnej sytuacji została stworzona specjalna broszura z instrukcjami, jak prowadzić debaty podczas e-lekcji. „Wprowadzenie debat do zajęć to doskonały sposób na podniesienie zaangażowania uczniów oraz niepowtarzalna szansa na budowanie umiejętności kulturalnego prowadzenia merytorycznych dyskusji” - tak piszą członkowie fundacji. „Aby w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych narzędzi cyfrowych, przedstawiamy nie tylko zasady przeprowadzania i sędziowania debat, ale także instrukcje ich prowadzenia w formie online”. Pomoc edukacyjna przeznaczona jest zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Tematy, które zostały poruszone w materiale to przede wszystkim:

Debaty w formacie Schools, które zaproponowane zostały w broszurze, są kolejną formą debatowania. Biorą w niej udział dwa zespoły trzyosobowe i loża sędziowska. Teza podana jest tydzień przed wydarzeniem, aby drużyny miały czas porządnie przygotować się do obrony obu stron w debacie. Piętnaście minut przed debatą zostają rozlosowane strony i debatanci zyskują czas na przygotowania. Ta forma debatowania ma wiele korzyści, które mogą zdobyć uczniowie. Przede wszystkim zdobywanie umiejętności retorycznych, poszerzanie wiedzy o świecie i różnorodnych tematach czy budowanie postaw obywatelskich. Kluczową zdolnością jest także praca w grupie.
Broszura zawiera bazę pięćdziesięciu przykładowych tez debatanckich. Zagadnienia poruszane w tematach to między innymi zdrowie, demokracja, moralność, etyka czy edukacja.

Picture 2

Poradnik stanowi świetną pomoc edukacyjną, do której lektury możemy zachęcić naszych nauczycieli lub grono znajomych. Czas kwarantanny nie musi ograniczać nas od produktywnych i przyjemnych zajęć.

Zachęcam wszystkich do sprawdzenia tej formy debatowania!

Link do broszury

Link do internetowej platformy debatanckiej

Opracowała: Pola Łęgowska